אלוהים, כיפור, בר מצווה

המפגש הראשון שלי כילד עם המושג אלוהים היה בכיתה ב' ביום בו התחלנו ללמוד שיעורי תנ"ך. אני זוכר שהמורה הציגה לנו ספר עבה ואמרה שזהו ספר קדוש ובו מסופר על הדרך שהעולם שלנו נוצר, מי יצר אותו ואיך. היא התחילה לקרוא בפרק א' "בראשית ברא אלוהים…". אני לא יכול לומר שהבנתי הרבה על המשמעות העמוקה של מה שנלמד.

במשך השנים המפגש היחיד שלי עם המושג אלוהים היה בשיעורי תנ"ך ועד שהגעתי לגיל בר מצווה נוצרה בי תמונה שאלוהים הוא מעין דמות כלשהי הנמצאת בשמים ומשפיעה בצורה כזו או אחרת על בני האדם. כמובן שנפגשתי עם אלוהים בחגים ובעיקר בימי כיפור וכילד הסבירו לי שאנשים מתפללים ועושים כל מיני דברים כי אלוהים מצווה .קולות התפילה שעלו מבתי הכנסת לא היו מובנים לי והאמת שלא הטרידו את מחשבתי. נהנתי מאווירת החג ובעיקר מהחופשות שהיו מלוות אליו.

הפעם הראשונה שהייתי בהתקשרות ישירה עם אלוהים הייתה לקראת בר המצווה שלי. הורי לקחו אותי לרב שהסביר לי את מנהגי האירוע ולימד אותי קטע קריאה מהתנ"ך שעלי לקרוא בבית הכנסת. הוא גם לקח אותי לתוך בית כנסת בפעם הראשונה בחיי. הרב הסביר לי ששם הוא המקום שאנשים מתפללים לאלוהים והוא שומע את תפילתם.

הורי החליטו שאני צריך לעלות לתורה בכותל. השנה הייתה שנת 1971 שנים מעטות מאז ששוחרר הכותל במלחמת ששת הימים. החוויה הייתה מאד מוזרה ויחד עם זאת מאד מעניינת לילד בן 13, שהגיע לעיר העתיקה בפעם הראשונה בחייו. לא הבנתי מהם כל המבנים הגדולים שהיו מעל הכותל והורי הסבירו לי שהם מסגדים הם גם הראו לי גם את הכנסיות וכך למדתי לדעת על ריבוי הדתות והאמונות שאנשים מאמינים דרכם. למדתי שיש איסלאם, שהיא דת של רוב הערבים וכן שיש נצרות שהיא הדת של הרבה מדינות העולם. האירוע בכותל כלל תפילה, הנחת תפילין ואפילו נתנו לי לשים פתק בכותל.

אחר כך היו ימי כיפור, כשיש הרגשה של קדושה יתירה בכל המדינה ואף אחד לא נוסע. אני זוכר אחרי שחזרתי ממספר שנים בחו"ל ששם אין יום כיפור וחזרתי לכאן הבנתי עד כמה אין דברים כאלו בעולם ובכל זאת כל האירועים הללו לא עשו עלי רושם כמו שעשה השוק ברחובות העיר העתיקה. האמת היא שלא בדיוק המשכתי ליחס לאמונה באלוהים חשיבות כל שהיא במשך עוד הרבה שנים. זה סרטון שגרם לי לחשוב קצת אחרת על ימי כיפור והמשמעות שלהם:

כל הקרדיט ל – http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A9%D7%92%D7%99%D7%9D-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%99