חוק פינוי בינוי עידוד מיזמי

מציאת פתרונות בנייה בישראל הקטנה היא דבר שנעשה באופן ממשלתי ועצמאי, החל מחוק פינוי בינוי ועד לתקנות שאמורות לעודד בנייה חדשה וכלה ביזמים עצמאיים המבקשים לקדם בנייה באזורים שונים בישראל. אבל כאשר הממשלה מבקשת לעודד גם את היזמים להמשיך בבנייה תחת חוק פינוי בינוי, היא אפילו מחוקקת תקנות שיעזרו בעידוד מיזמי של פרויקטים מסוג אלה, גם עבור האזרחים וגם עבור היזמים. תקנות אלו אמורות להקל על פרמטרים שונים בכל הקשור לפרויקטים מסוג זה, החל מצורת התקשורת בין היזמים לדיירי הבניין ועד להבנה ברורה יותר עבור של פרטי החוזה עליו חותמים הדיירים.

איזונים בין הדיירים

פרויקטים מסוג פינוי בינוי נתקלו לא פעם בסרבנות של מספר דיירים, כאשר חוק פינוי עידוד מיזמי נכנס לתוקף הוא מאפשר לדיירים המחיילים לפרויקט וליזמים, לצמצם את כוחם של דיירים סרבנים. השינוי המהותי הוא דרישת רוב לדיירים שמבקשים להנות מפרויקט פינוי בינוי, שיורד לשני שליש. באופן דומה גם הרוב הנדרש להחליט בנוגע לכדאיות כלכלית במקרה של פרויקט פינוי בינוי והזמנת שמאי מהמתמחה בפרויקטים אלו. כדאי בהקשר זה לקרוא את המאמרים בנושא באתר https://www.engelinvest.co.il/

באופן הזה גם תביעה כנגד דיירים סרבנים, שבמידה ותתקיים יוכלו בעלי הדירות להפחית את הדרישה ביחס לשיעור ההצמדה של רכוש משותף. נדבך נוסף הוא גדילתם של גורמים אשר רשאים לתבוע דייר סרבן, שמהחלת החוק יוכלו דיירים לתבוע באופן עצמאי דייר סרבן וללא צורך בתביעת "גג".

תקשורת בין כל הצדדים

עבור היזמים והקבלנים פרויקטים מסוג פינוי בינוי מובנים מאליהם, החוקים, ההגדרות הממשלתיות וכמובן דרכי התקשורת שלהם. אך עבור לא מעט מהדיירים המבקשים לקחת חלק בפרויקט מסוג זה, הפרטים לאו דווקא בהירים מספיק בכדי שיוכלו לעמוד על שלהם ולהנות מפירות הבנייה החדשה. לכן חוק פינוי בינוי עידוד מיזמי, דורש מהיזמים להעלות את ההסכם שבין כל הצדדים בהסכם מחייב. כזה שיכלול את פרטי הקשר של החברה היזמית, את מועד החתימה, את התמורה לכלל הדיירים ואפילו את היכולת לבחור קבלן בנייה.
לצד כל אלו יהיו היזמים להיות מחויבים לעמוד בתניהם של הדיירים, כשבמידה והיזם שנבחר אינו עומד בתנאים יוכלו הדיירים (ברוב) להחליף את היזם ולהעביר לו תשלום בהתאם להתקדמות הפרויקט. לתנאים כמו מועד סיום בנייה, קבלת מידע כוזב ועוד יגרמו להחלפת הקבלן אבל לא רק. חוק פינוי בינוי עידוד מיזמי מגדיל גם את כוחו של המומנה לפניות הציבור בתחום התחדשות עירונית, במידה ויתגלו פרויקטים שאושרו על ידי דיירים במקרה של הפעלת לחצים או ניצול מצב גופני או נפשי.