למה אנחנו מכורים לאהבה?

חג האהבה שחל בט"ו באב מעלה, בפעם המי יודע כמה, את השאלה שעדיין אין עליה בעצם תשובה טובה והיא – למה אנחנו מכורים לאהבה ? רק תנסו לחפש את המשפט "למה אנחנו אוהבים ? " בגוגל ותראו את כמות התשובות שתמצאו. אז למה באמת אנחנו מכורים לאהבה?

נתחיל מדברים שקל לבדוק, הראשון ברשימה הוא העובדה המוכחת שאהבה טובה לבריאות הפיזית שלכם, פשוטו כמשמעו. כלומר, במידה ואתם אוהבים תדבקו פחות בשפעת (נגד קורונה לא היינו ממליצים לנסות) וכן יהיו לכם פחות כאבי ראש, פחות התקפי אלרגיה ואפילו פחות עששת בשיניים. תקראו איך מתבצעים המחקרים האלה, פשוט עושה חשק להשתתף: מחבקים, מדברים דיבורים רכים, נותנים מחמאות ועוד דברים שאוהבים עושים.

הנושא לא הופך ליותר פשוט כאשר רואים שגם בעלי חיים מפגינים את אותם דפוסי התנהגות שאנחנו רואים ומזהים בבני אדם כמביעים אהבה: מגע גופני, זוגיות דביקה ואפילו קנאה זוהו בבעלי חיים במחקרים שונים. אז כנראה המושג "אהבה" הוא תכונה טבעית בסיסית של הטבע ולא רק פריבילגיה של בני אדם. וכאילו שכל זה לא מספיק, מתברר שיש באהבה שלושה שלבים שכל מי שאוהב עובר, וכל שלב מאופיין בפעילות הורמונלית ייחודית שאפשר בקלות למדוד באופן כמותי. 

לאור כל הממצאים האלה אין להתפלא שיש לא מעט חוקרים שמגדירים את האהבה כשיגעון, אבחנה שמסתדרת היטב עם התכונה העיקרית שמפגין אדם מאוהב והיא לדאוג למושא האהבה יותר מאשר לעצמו. באופן רגיל אנחנו אומרים "אדם אצל עצמו יושב", ורוב הזמן הפעולות שאנחנו עושים הם פעולות אגואיסטיות, לטובתנו האישית והפרטית. אצל אדם מאוהב זה בבירור לא כך, צרכי מושא האהבה גוברים על הנוחיות שלו עד כדי מצבים שלפעמים מעמידים אותו באור מגוחך.

אז בחג האהבה הזה חשוב שנעלה את ערך האהבה בין אנשים ונדבר על החשיבות של האהבה בין כולנו, ניקח דוגמה מזוגות מאוהבים ונראה האם אפשר ליישם את מה שהטבע תכנת שאדם מאוהב יבצע גם בחיים רגילים. תחשבו על העולם הנפלא שבו כולנו נהיה, מאוהבים או לא, במידה ונצליח להפגין קצת רגשות אהבה אחד כלפי השני.