התפתחות רוחנית, מתי ולמה ?

כל העולם לפנינו, כך חשבנו אנו ילידי שנות ה-70 כשסיימנו את הצבא. "חטוף כפי יכולתך" נראה לנו אז צעד מכונן לחיים, מפתח להנאה אינסופית לאחר השחרור ויציאה לאוויר העולם. השלבים בדרך ליישום החיים המאושרים הללו כללו כמה פעולות חיוניות שראינו במסלול החיים של אותם חבר'ה שהשתחררו שנה קודם; הטיול לחו"ל, למזרח או לדרום אמריקה, רווח כספי מהיר וטוב בעבודה בעגלות בארה"ב, בטן-גב בחופי סיני, ועוד כמה פעולות שהיו בעלות אופי ותוכן מנתק מחיי העולם הזה על שלל מחויבויותיו. 

איכשהו בשלב מסוים, אולי כתוצאה מהלחץ המשפחתי, הבנו שאין מנוס מהתברגנות, מרכישת מקצוע, מעשיית כסף, מהקמת משפחה, מצבירת רכוש והשגת כל מה שנחוץ כדי שנהיה מכובדים ומוערכים בחברה. הרצון ליהנות לעצמי, להשיג את השקט הנפשי שלי בלי תלות בהערכה וכבוד מצד העולם קיבל בעצם רגרסיה, ראינו את אושרנו בהשגת מה שנחשב כמפתח לחיים טובים בחברה – הערכה, כבוד והשגת סמלי הסטטוס שלה. המיקוד הפך מפנימי לחיצוני. רובינו, הפכנו אז לבעלי אופי וורקוהוליק, אחרי ש"הבנו" שזו הדרך היחידה להשיג את המטרות המוערכות המבטיחות כביכול אושר וחיים טובים, כפי שפמפמו לנו מכל עבר.

בשלב מסוים ודי במפתיע, התגלה שיש איזה שיבוש במסלול היציב והמבטיח. תפקידי הניהול אליהם הגענו בעמל רב, נלקחו מאיתנו לטובת צעירים בשנות העשרים המאוחרות והשלושים המוקדמות, שהמשכורת והתנאים הסוציאליים שקיבלו היו חסכוניים הרבה יותר למעסיקים. בנוסף, חשבנו שהגענו לפסגה, ובמקום זה הרגשנו שבור עמוק נפער מתחת רגלנו. כל המטרות שהצבנו לעצמנו הלכו והתמוססו ונפלו כמגדל קלפים, ואיתם ההנאות מהן חיינו. לסממנים החיצוניים של עושר וכבוד כבר לא הייתה משמעות עבורנו, כבר לא מצאנו בהם דרייב. נותרנו עם תחושת ריקנות פנימית, ויותר מזה – בתוככי תוכנו הרגשנו תחושה של חוסר טעם בחיים. פסיכיאטר או פסיכולוג לא נראו עוד כיכולים להביא ישועה; ידענו שחייב להיות רובד נסתר שחייבים להגיע אליו, שיסביר לנו בשביל מה אנחנו חיים, מה כל "התיאטרון" הזה שהוכנסנו אליו. לא כתבו על זה בעמוד הראשי של החדשות, היינו צריכים לעמול קשה בשביל למצוא את ההסברים.

חוויית הגילוי, נסובה אצל רבים מאיתנו סביב להכרה בקשר בין עולם הסיבות כפי שקרוי בחכמת הקבלה – לעולם שלנו והכרה בבורא עולם – כפי שמצוין גם בקרב הפונים לדת ולמקורות היהודיים ונתנה מזור לנפש לרבים מאיתנו. הבנת העולם והעקרונות על פיהם הוא פועל, הפיחה תקווה בלבבות והחזירה לנו את הרגשת הטעם בחיים. תוך כדי התהליך הרוחני התחלנו לרכוש את הכלים הנכונים והמדויקים לשליטה בעולמנו, ולהשגת האושר האינסופי הקיים.